ابزار واترمارک گوگل برای شناسایی تصاویر ایجاد شده با هوش مصنوعی

گوگل از ابزار واترمارک دیجیتال برای شناسایی تصاویر ایجاد شده با هوش مصنوعی رونمایی کرد.
ابزار واترمارک دیجیتال گوگل

گوگل یک ابزار جدید را عرضه کرده است که برای علامت‌گذاری و افزودن واترمارک به تصاویر ساخته شده توسط فناوری هوش مصنوعی طراحی شده است. این واترمارک دیجیتال به تشخیص تصاویر تقلبی یا دست‌کاری شده کمک می‌کند و از حفاظت  محتوای دارای حق چاپ اطمینان می‌دهد.

طبق گزارش های گوگل، موتور جستجوی آمریکایی و شرکت تبلیغات آنلاین، این ابزار جدید را در یک بیانیه رسمی که در روز سه‌شنبه منتشر شد، معرفی نمود. گوگل پیش‌تر این سیستم را به تعداد محدودی از آزمایش‌کنندگان بتا ارائه کرده بود و نیز در آتی قصد دارد آن را به تعداد بیشتری از کاربران ارائه دهد.

معرفی ابزار هوش مصنوعی واترمارک دیجیتال گوگل

تیمی در Google DeepMind به نام SynthID ابزاری را با همکاری Google Research توسعه داده‌اند. SynthID به منظور همکاری با Imagen سازنده تصاویر هوش مصنوعی گوگل، طراحی شده است. این سیستم قادر به ایجاد تصاویر با کیفیتی معادل فیلم از طریق دستورات متنی ساده است. در حال حاضر، تنها کاربران Imagen اجازه استفاده از این ابزار شناسایی هوش مصنوعی را دارند.

SynthID با ایجاد یک واترمارک پنهان و دیجیتال بر روی تصاویر کار می‌کند. واترمارک به مدت طولانی به عنوان یک روش برای علامت‌گذاری و تأیید اعتبار اسناد کاغذی و پول مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این روش می‌توان برای بررسی معتبریت سند استفاده کرد، به طوری که با نگه داشتن کاغذ در نزدیکی یک منبع نور، می‌توان تشخیص داد آیا واترمارک وجود دارد و سند معتبر است یا خیر.

واترمارک دیجیتال همچنان به همان هدف استفاده می‌شود، اما از تکنولوژی برای جایگذاری نشانگرهای دیجیتال پنهان در تصاویر بهره می‌برد. تشخیص این واترمارک‌ها با یک نگاه به تصویر بسیار دشوار است و نیاز به ابزارهای خاصی برای شناسایی واترمارک دیجیتال دارد.

ابزار واترمارک دیجیتال گوگل

گوگل اعلام کرد که این واترمارک دیجیتال برای کمک به افراد و شرکت‌ها طراحی شده است تا بتوانند تشخیص دهند آیا یک تصویر با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی ایجاد شده است یا خیر. این روش می‌تواند به افراد کمک کند تا تصاویر تقلبی یا دستکاری شده آنلاین را تشخیص دهند و همچنین برای حفاظت از محتوای بصری دارای حقوق تولید مفید باشد.

کارشناسان فناوری این موارد را به عنوان دوی مشکلات اساسی در ابزارهای مولد هوش مصنوعی شناسایی کرده‌اند. این ابزارها می‌توانند مقدار اطلاعات غیرصحیح آنلاین را افزایش دهند و همچنین حقوق چاپ را نقض کنند.

ماه گذشته، شرکت مادر گوگل، یعنی آلفابت، به دیگر شرکت‌های فناوری بزرگ پیوست تا در توسعه ابزارهای واترمارک به منظور افزایش امنیت فناوری هوش مصنوعی همکاری نمایند.

شرکت‌هایی مانند متا (مادر فیسبوک)، Microsoft با تحت حمایت آمازون، OpenAI و فروشنده آنلاین آمازون، در دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن در کاخ سفید به این توافق رسیدند. آنها تعهد دادند که ابزارهای واترمارکینگ را برای محتوای متن، صدا و تصویر را کاملاً آزمایش کنند.

گوگل اعلام کرده که سیستم آن‌ها یک واترمارک دیجیتال را مستقیماً در جزئیات یک تصویر جای می‌دهد. این ابزار می‌تواند برای “تسهیل ارتباط افراد با اطلاعات با کیفیت بالا و حفظ اعتماد میان سازندگان تصاویر و کاربران در جامعه” مورد استفاده قرار گیرد.

توسعه‌دهندگان سیستم SynthID ادعا می‌کنند که آن را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که واترمارک تصاویر دست نخورده حتی در صورت ویرایش تصویر با استفاده از ابزارهایی که اندازه، نور یا رنگ را تغییر می‌دهند، باقی می‌ماند.

این ابزار قادر به افزودن یک واترمارک دیجیتال پنهان به تصاویری که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند و یا توسط Imagen ساخته شده‌اند، می‌باشد. همچنین، SynthID توانایی اسکن تصاویر را دارد تا واترمارک دیجیتال پنهانی که با سیستم Imagen جاسازی شده است را تشخیص دهد.

گوگل اعلام کرده که قصد دارد به آزمایش ابزار واترمارک ادامه داده و نظرات آزمایش‌کنندگان بتا فعلی را جمع‌آوری نماید. این شرکت با شوق منتظر است تا این سیستم را به سایر محصولات گوگل اضافه کرده و آن را برای افراد و سازمان‌های بیشتری در دسترس قرار دهد.

به علاوه از SynthID گوگل همچنین در هفته گذشته از راه‌اندازی ابزارهای هوش مصنوعی اضافی برای کسب‌وکارها و بهبود ساختار سیستم‌های محاسباتی خود خبر داد. این سیستم‌ها برای تولید ابزارهای هوش مصنوعی، که به عنوان مدل‌های زبان بزرگ نیز شناخته می‌شوند، به کار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

از آخرین اخبار روز جدید ترین هوش مصنوعی ها گرفته تا آخرین بازی های منتشر شده و یا اخبار جدید نرم افزار ها و سیستم عامل و دیگرخبر های روزتکنولوژی دنیا؛ 

همه و همه در شبکه های اجتماعی هایپر بایت!