پیش بینی زلزله با هوش مصنوعی

طبق جدید ترین اطلاعات منتشر شده پیش بینی زلزله به کمک فناوری هوش مصنوعی امکان‌پذیر شده است.
تشخیص زلزله با هوش مصنوعی

تاکنون، بلایای طبیعی از گذشته تا به امروز، خسارت‌های مالی و جانی زیادی ایجاد کرده‌اند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، توانایی پیش‌بینی بسیاری از این حوادث رشد کرده است، اما هنوز هم این خطرات به طور کامل کنترل نشده‌اند و بلایای طبیعی، که پیش‌بینی آن‌ها دشوار است، هر ساله زندگی میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند. یکی از این حوادث زلزله است که تاکنون تلاش‌های موفقی برای شناخت و پیش‌بینی آن انجام نشده است. با ظهور فناوری هوش مصنوعی به نظر می‌رسد که این روند در حال تغییر است و ما به نزدیکی نظارت کامل بر زمین‌لرزه هستیم.

محققان دانشگاه تگزاس به تازگی شروع به توسعه یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی کرده‌اند که قادر است از یک هفته قبل، وقوع زلزله را تشخیص دهد. پس از مدتی آزمایش و تلاش‌های بسیار، آنها موفق شدند 70% از زلزله‌هایی که در چین رخ داده‌اند را به درستی پیش‌بینی کنند. این آزمایش در یک بازه زمانی هفت‌ماهه انجام شد و نتایج بسیار قابل توجهی را به همراه داشت. محققان توانستند با استفاده از مدل هوش مصنوعی خود، 14 زلزله را با دقت شناسایی کرده و شدت آن‌ها را نیز با دقت زیادی تخمین بزنند. همچنین باید ذکر کرد که این الگوریتم توانایی پیش‌بینی وقوع یک زلزله را داراست، اما گزارش هشت زلزله نیز با خطا همراه بود.

تشخیص زلزله با هوش مصنوعی

پیش بینی زلزله به کمک فناوری هوش مصنوعی

طبق گزارش Open Access Government، این الگوریتم با استفاده از فناوری یادگیری ماشین توسعه یافته است. در این فرایند، یک برنامه کامپیوتری از داده‌ها و اطلاعاتی که در اختیار آن قرار می‌گیرد، برای آموزش خود استفاده می‌کند. محققان برای آموزش این مدل، اطلاعات پنج‌ساله از یک پایگاه لرزه‌نگاری را جمع‌آوری کرده و به الگوریتم خود ارائه داده‌اند. این روش تاکنون در مکان‌های دیگر آزمایش نشده است، اما با آموزش این مدل با استفاده از داده‌های بزرگتر، انتظار می‌رود که دقت آن به طرز چشم‌گیری افزایش یابد.

سرگئی فومل، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه تگزاس، اظهار داشت: “تاکنون به پیش‌بینی کامل زلزله در هیچ نقطه‌ای از جهان نزدیک نشده‌ایم، اما نتایج اخیر تحقیقات ما نشان می‌دهد که موضوعی که تا به امروز به عنوان غیرممکن در نظر گرفته می‌شد، به دست‌آوردنی است. حتی با دقت 70 درصد، این پیشرفت بسیار قابل‌توجهی است. این فناوری می‌تواند نقش مهمی در کاهش خسارات اقتصادی و از دست رفتن جان‌ها داشته باشد و پتانسیل دارد که تهیه آمادگی عمومی در برابر زلزله را به طرز چشمگیری بهبود دهد.”

وی همچنین اعلام کرد که در طرح‌های آینده‌ای خود برای توسعه این الگوریتم، قصد دارند مدلی را بسازند که همانند ChqatGPT در دسترس جمعیت جهانی قرار گیرد و همه افراد بتوانند از امکانات آن بهره‌برند. این موضوع اهمیت بسیاری دارد، زیرا اطلاع از وقوع زلزله حتی چند ثانیه قبل از وقوع می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از خسارات بزرگ ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

از آخرین اخبار روز جدید ترین هوش مصنوعی ها گرفته تا آخرین بازی های منتشر شده و یا اخبار جدید نرم افزار ها و سیستم عامل و دیگرخبر های روزتکنولوژی دنیا؛ 

همه و همه در شبکه های اجتماعی هایپر بایت!