تشخیص زود هنگام بیماری پارکینسون با ساعت هوشمند

با استفاده از شتاب‌سنج موجود در مچ‌بند‌ها و ساعت‌های هوشمند می‌توان بیماری پارکینسون را پیش‌بینی کرد.
تشخیص بیماری با ساعت هوشمند

تشخیص زود هنگام بیماری پارکینسون با ساعت هوشمند

پارکینسون (PD) از بیماری‌های مغزی عصبی است که تاکنون درمان استانداردی برای آن ارائه نشده است. با این حال، تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند به جلوگیری از تشدید آن در بیماران کمک کند. به همین منظور، با استفاده از حسگر شتاب‌سنج موجود در ساعت‌های هوشمند و مچ‌بندها، محققان توانسته‌اند پارکینسون را چندین سال پیش از تشخیص بالینی در افراد پیش‌بینی کنند.

بیماری پارکینسون یک اختلال مغزی محسوب می‌شود که در آن زوال سلول‌های خاصی از مغز باعث بروز مشکلاتی در حرکت اندام‌ها می‌شود. علائم پارکینسون معمولاً به تدریج شروع و با گذشت زمان تشدید می‌شوند. بیماران ممکن است علائم دیگری همچون تغییرات ذهنی و رفتاری، مشکلات خواب، افسردگی، مشکلات حافظه و خستگی نیز همراه با ضعف عضلات و کنترل روی اندام‌های مختلف داشته باشند.

در حال حاضر، آزمایش‌های مختلفی در حال انجام است تا درمانی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مغز در مراحل اولیه پارکینسون کشف شود. با این حال، برای رسیدن به این راه‌حل، یافتن نشانگرهایی زیستی قابل اعتماد برای تشخیص زودهنگام پارکینسون بسیار حائز اهمیت است.

 

تشخیص بیماری با ساعت هوشمند

پیش از آنکه مشخص بیماری یک فرد به پارکینسون تشخیص داده شود، ممکن است چندین سال علائم دیگری را تجربه کرده باشد. این علائم به عنوان پرودرومال شناخته می‌شوند. بر همین اساس، محققان در تحقیقات خود به بررسی علائم و ژنتیک بیماران، شیوه زندگی و داده‌های بیوشیمی خون پرداخته‌اند تا ببینند چقدر می‌توان پیشرفت پارکینسون را پیش‌بینی کرد.

حسگر های مچ بند و ساعت هوشمنددر تشخیص بیماری پارکنسون

به گزارش منابع علمی، مشخص شده است که علائم کندی در فعالیت‌های روزانه و حرکت‌های غیرمعمول ممکن است سال‌ها قبل از تشخیص پارکینسون در فرد ظاهر شود. به همین دلیل، پژوهشگران از حسگرهای دیجیتال پوشیدنی استفاده می‌کنند که الگوهای پیاده‌روی را به عنوان ابزاری برای تشخیص پارکینسون بررسی می‌کنند.

بسیاری از ساعت‌های هوشمند موجود در بازار، حسگرهایی با نام شتاب‌سنج دارند که قابلیت اندازه‌گیری شتاب و حرکت بدن کاربر را دارند.

در سال ۲۰۲۱، تحقیقاتی انجام شد که نشان داد با استفاده از این حسگرها در مچ‌بندهای هوشمند، می‌توان پارکینسون را با دقت بالایی تشخیص داد. با این حال، تحقیقات ذکر شده محدود شد به افرادی که از این مشکل رنج می‌برند.

بر این اساس، مطالعه جدیدی که توسط محققان مؤسسه تحقیقاتی زوال عقل بریتانیا و مؤسسه نوآوری علوم اعصاب و سلامت روان در کاردیف انجام شده است، امکان استفاده از شتاب‌سنج‌ها برای شناسایی پارکینسون پیش از تشخیص بالینی را بررسی می‌کند.

تشخیص بیماری با ساعت هوشمند

در این تحقیق، داده‌های جمع‌آوری شده بایوبانک انگلستان که از سال ۲۰۰۶ تا به امروز داده‌های بیولوژیکی بالغ بر ۵۰۰ هزار فرد ۴۰ تا ۶۹ ساله را شامل می‌شود، برای بررسی این مسئله استفاده شده است.

در نهایت، پژوهشگران متوجه شدند که کاهش سرعت حرکت و شتاب اندام‌های بدن را می‌توان چندین سال پیش از تشخیص پارکینسون در فرد مشاهده کرد. این کاهش شتاب، به‌طور خاص با پارکینسون مرتبط بود و در سایر اختلالات عصبی یا حرکتی که مورد مطالعه قرار گرفتند، مشاهده نشد.

علاوه بر این، پژوهشگران توانستند با استفاده از شتاب‌سنج مچ‌بندها و ساعت‌های هوشمند، زمان احتمالی تشخیص و بروز پارکینسون در بیماران را تخمین بزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

از آخرین اخبار روز جدید ترین هوش مصنوعی ها گرفته تا آخرین بازی های منتشر شده و یا اخبار جدید نرم افزار ها و سیستم عامل و دیگرخبر های روزتکنولوژی دنیا؛ 

همه و همه در شبکه های اجتماعی هایپر بایت!