اولین هارد دیسک HAMR سیگیت

سیگیت در آخرین جریان کنفرانس مالی از هارد دیسک های HAMR رونمایی کرد.
هارد دیسک های HAMR سیگیت

شرکت سیگیت اعلام کرده است که به تولید انبوه هارد دیسک های HAMR با ظرفیت بسیار بالا نزدیک شده است. این هارد دیسک ها در مقایسه با هارد دیسک های معمولی، ظرفیت بسیار بیشتری دارند. سیگیت برای شروع، از یک هارد دیسک با ظرفیت 30 ترابایتی استفاده کرده است.

هارد دیسک های HAMR سیگیت

سیگیت در جریان کنفرانس مالی اخیر خود، اعلام کرد که شروع به توزیع تجاری اولین هارد دیسک مبتنی بر فناوری HAMR یا ضبط مغناطیسی با استفاده از گرما را آغاز کرده است. در هارد دیسک‌های HAMR از یک لیزر برای گرم کردن لحظه‌ای سطح پلاتر پیش از عملیات خواندن و نوشتن استفاده می‌شود که امکان بالا بردن چگالی داده‌ها یا ذخیره کردن داده‌های بیشتری در فضای کمتر را فراهم می‌کند.

طبق گفته شرکت سیگیت، این هارد دیسک‌ها از کارایی بالا و توانایی‌ترمیم خود برخوردار هستند که در ترکیب با ظرفیت بالای آنها، انتخاب ایده آلی برای دیتاسنترها و فضاهای ابری هستند.

شرکت سیگیت سرمایه گذاری زیادی بر روی فناوری HAMR انجام داده و در تلاش است تا ظرفیت هارد دیسک‌های مغناطیسی را به سطح کاملاً جدیدی برساند. فناوری HAMR، که متکی بر لیزرهای تعبیه شده بر روی هدهای خواندن-نوشتن است، امکان ذخیره یا خوانش بیت‌ها در فضای بسیار کوچک‌تری را فراهم می‌کند. این فناوری به دلیل قابلیت ذخیره‌سازی بیشتر در فضای کمتر، به افزایش ظرفیت پلاترها منجر می‌شود. به عبارت دیگر، با استفاده از این فناوری، ذخیره بیت‌ها فضای کمتری را اشغال می‌کند و می‌توان روی هر پلاتر داده‌های بیشتری ذخیره کرد.

هارد دیسک های HAMR سیگیت

زمان عرضه و ظرفیت هارد دیسک های HAMR

شرکت سیگیت، پیش از این تعداد محدودی هارد دیسک HAMR را به منظور آزمایش در اختیار شرکای خود قرار داده بود. اما اکنون Exos Corvault، اولین محصول تجاری مجهز به هارد دیسک‌های HAMR سیگیت است. این شرکت وعده داده تا پایان سال، عرضه محصولات با هارد دیسک‌های HAMR را افزایش دهد و آنها را به طور گسترده‌تر در دسترس مشتریان قرار دهد.

همچنین، سیگیت نمونه‌هایی از هارد دیسک‌های HAMR با ظرفیت بیش از 30 ترابایت را برای آزمایش به شرکای تجاری خود ارسال کرده است. با این حال، به دلیل مصرف انرژی بیشتر هارد دیسک‌های HAMR نسبت به درایوهای رایج PMR و SMR، شرکت‌های فعال در حوزه دیتاسنتر و فضای ابری، ممکن است احتیاج داشته باشند که اطمینان حاصل کنند که این هارد دیسک‌ها از راندمان و پایایی کافی برخوردار هستند.

شرکت سیگیت، در حالی که وعده تولید انبوه هارد دیسک‌های 30 ترابایتی HAMR را در اوایل سال 2024 داده است، همچنان از فناوری‌های رایج‌تر چون PMR و SMR با ظرفیت 15 تا 20 ترابایت استفاده می‌کند. علاوه بر این، سیگیت در ماه‌های آینده برنامه دارد تا هارد دیسک‌های با ظرفیت بیش از 24 ترابایت با فناوری PMR+TDMR و SMR+TDMR را عرضه کند. این فناوری‌ها شامل TDMR که مخفف ضبط مغناطیسی دو بعدی است، می‌شوند.

باید توجه داشت که در حال حاضر قرار نیست تا به زودی فناوری HAMR در محصولات رده مصرف کننده بکار گرفته شود و فعلاً در انحصار هارد دیسک‌های مخصوص دیتاسنتر باقی می‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

از آخرین اخبار روز جدید ترین هوش مصنوعی ها گرفته تا آخرین بازی های منتشر شده و یا اخبار جدید نرم افزار ها و سیستم عامل و دیگرخبر های روزتکنولوژی دنیا؛ 

همه و همه در شبکه های اجتماعی هایپر بایت!