هوش مصنوعی RT-2 گوگل، رباتیک را دگرگون میکند

با معرفی مدل هوش مصنوعی RT-2، گوگل به عنوان یکی از پیشروان فناوری‌های آینده، راهی جدید برای توسعه رباتیک و ایجاد ربات‌های هوشمند باز کرده است.
هوش مصنوعی RT-2 گوگل و رباتیک

گروه محققان گوگل، با نام Robotics Transformer 2، مدلی جدید از هوش مصنوعی را معرفی کرده‌اند که به ربات‌ها این امکان را می‌دهد تا بدون هیچگونه پیش آموزش، با محیط خود تعامل کرده و وظایف محوله را به درستی انجام دهند.

تصور آینده‌ای که ربات‌های هوشمند بخش قابل توجهی از کارهای انجام شده در جامعه را بر عهده دارند، در دهه‌های گذشته به تصویر کشیده شده بود. با این حال، پیشرفت در توسعه این فناوری کندتر از چیزی بود که پیش بینی می‌شد و این فناوری هنوز هم در دامنه داستان‌های علمی تخیلی باقی مانده است.

اما در چند سال اخیر، شاهد ظهور فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) بوده‌ایم که به ویژه چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT از مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) تشکیل شده‌اند و رفتاری شبیه به انسان از خود نشان می‌دهند.

حالا محققان گوگل، با نام Robotics Transformer 2، مدلی جدید از هوش مصنوعی را معرفی کرده‌اند که تنها با هدف برقراری ارتباط با ربات‌ها توسعه یافته است. بر اساس گزارشی از نیویورک تایمز، هدف این توسعه کاهش شکاف بین واقعیت و داستان‌های علمی تخیلی و ایجاد آینده‌ای است که در آن ربات‌ها می‌توانند با محیط پیرامون خود به طور کامل ارتباط برقرار کنند.

هوش مصنوعی RT-2 گوگل و رباتیک

عملکرد این هوش مصنوعی جدید بسیار شبیه به مدل‌های LLM فعلی است و از یک مدل مبتنی بر ترانسفورماتور استفاده می‌کند تا اطلاعات متنی و بصری موجود در فضای وب را درک کند و سپس آن‌ها را به فعالیت‌های رباتیک واقعی تبدیل کند.

نکته جالب این است که این هوش مصنوعی جدید گوگل به هیچ عنوان آموزش داده نشده و تمام اطلاعات و دانش خود را با تجزیه و تحلیل محیط به دست آورده است.

هوش مصنوعی RT-2 و علم رباتیک

گروهی از محققان گوگل اخیراً یک مقاله طولانی منتشر کرده‌اند که در آن، قدرت هوش مصنوعی جدید RT-2 را به تفصیل شرح داده‌اند.

به گفته محققان، RT-2 قادر است بدون نیاز به آموزش، مفاهیمی مانند زباله، تشخیص آن از سایر اشیا و چگونگی قرار دادن آن در سطل زباله را درک کند و به راحتی این کار را انجام دهد.

هوش مصنوعی RT-2 گوگل و رباتیک

علاوه بر این، آزمایش‌های مختلفی با استفاده از RT-2 انجام شده و نشان داده‌اند که این هوش مصنوعی قابلیت دستیابی به دستاوردهای چشمگیری را دارد. به عنوان مثال، در یکی از آزمایش‌ها، تعداد زیادی اسباب بازی از حیوانات مختلف، جلوی یک بازی روباتیک مجهز به RT-2 قرار گرفتند. سپس، هوش مصنوعی RT-2 به کار گرفته شد تا موجودات منقرض شده را از بین حیوانات دیگر تشخیص داده و در گوشه‌ای قرار دهد. به طور شگفت‌انگیزی، RT-2 موفق به تشخیص جانداران منقرض شده، مانند دایناسورها، شد و آن‌ها را از بین حیوانات دیگر جدا کرد.

با توجه به یافته‌های به دست آمده در آزمایش‌های مختلف، محققان گوگل اعلام کرده‌اند که هوش مصنوعی RT-2 بهبود یافته و پیشرفته‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی خود (که به عنوان Robotics Transformer شناخته می‌شوند) دارد. در بیش از ۶ هزار آزمایش مختلف، RT-2 توانسته است بهتر از نمونه‌های قبلی خود عمل کند و نشان دهد که به چه اندازه قدرتمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

از آخرین اخبار روز جدید ترین هوش مصنوعی ها گرفته تا آخرین بازی های منتشر شده و یا اخبار جدید نرم افزار ها و سیستم عامل و دیگرخبر های روزتکنولوژی دنیا؛ 

همه و همه در شبکه های اجتماعی هایپر بایت!