هوش مصنوعی چقدر آب مصرف می‌کند؟

گزارش های منتشر شده، خبر از مصرف بالای آب برای خنک نگه داشتن سرور های هوش مصنوعی میدهد.
خنک کردن سرور هوش مصنوعی با آب

گزارش‌های جدید محیط زیستی مایکروسافت و گوگل نشان می‌دهد که توسعه فناوری هوش مصنوعی باعث افزایش چشمگیر مصرف آب شده است.

با اشاره به منبع اینترستینگ انجینیرینگ، مایکروسافت در گزارش خود اعلام کرده است که مصرف آب آن در سال 2022 نسبت به سال گذشته به نسبت 35 درصد افزایش یافته و به حدود 1.7 میلیارد گالن (6.4 میلیارد لیتر) افزایش یافته است. از طرف دیگر، گوگل نیز اعلام کرده که مصرف آب آن در همان دوره زمانی با افزایش 20 درصدی روبرو شده است.

شائولی رن، یکی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید، که مسئول ارزیابی تأثیرات زیست محیطی از هوش مصنوعی مولد است، اظهار می‌کند که افزایش مصرف آب مایکروسافت می‌تواند به دلایلی از جمله سرمایه‌گذاری بزرگ در فناوری هوش مصنوعی مولد و همکاری با شرکت OpenAI بازگردانده شود.

این گزارش که در آوریل 2023 منتشر شده، نشان می‌دهد که آموزش ChatGPT-3 به تنهایی حدود 85 هزار گالن (700 هزار لیتر) آب مصرف کرده است. همچنین تخمین زده می‌شود که ChatGPT-3، که نسخه اولیه GPT-3 است، برای گفتگو با یک کاربر و پاسخ به 25 تا 50 سوال، 500 میلی لیتر آب مصرف می‌کند.

خنک کردن سرور هوش مصنوعی با آب

خنک کردن سرور های هوش مصنوعی با آب

در مراکز داده، جایی که محاسبات هوش مصنوعی انجام می‌شود، نیاز به راه‌حل‌هایی برای خنک کردن در مقیاس بزرگ وجود دارد تا از افزایش حرارت سرورها و سایر تجهیزات جلوگیری شود. سیستم‌های گرمایش، تهویه مطبوع، هوارسانی، و برج‌های خنک کننده به مقدار زیادی آب مصرف می‌کنند.

علاوه بر این، محاسبات مرتبط با هوش مصنوعی نیز نیازمند مصرف انرژی زیادی هستند. در برخی موارد، این امر به مصرف آب نیز منجر می‌شود، به ویژه زمانی که فناوری‌های تولید برق مانند واحدهای ترموالکتریک برای خنک‌سازی به آب وابسته هستند.

مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در حال بررسی راه‌هایی برای بهبود کارآیی سیستم‌های بزرگتر در زمینه آموزش و به کارگیری هوش مصنوعی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

از آخرین اخبار روز جدید ترین هوش مصنوعی ها گرفته تا آخرین بازی های منتشر شده و یا اخبار جدید نرم افزار ها و سیستم عامل و دیگرخبر های روزتکنولوژی دنیا؛ 

همه و همه در شبکه های اجتماعی هایپر بایت!