تولید انرژی بی‌نهایت با استفاده از پنل های انرژی خورشیدی شناور

با صفحات خورشیدی فراساحلی و شناور در نزدیکی خط استوا، امکان دستیابی به منابع بی‌پایان انرژی خورشیدی وجود دارد.
پنل های انرژی خورشیدی شناور

براساس آخرین گزارش منتشرشده از سوی محققان دانشگاه ملی استرالیا، با بهره‌گیری از صفحات خورشیدی فراساحلی و شناور در نزدیکی خط استوا، امکان دستیابی به منابع بی‌پایان انرژی خورشیدی وجود دارد. طبق تحلیل آن‌ها، این سیستم قادر به تأمین 35 هزار تراوات‌ساعت (TWh) انرژی خورشیدی در سال است که حتی از مجموع تولید سالانه جهانی برق (30 هزار تراوات ساعت در سال) بیشتر می‌باشد.

در حال حاضر، به ندرت کسی پیدا می‌شود که از اهمیت بی‌نظیر منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک به عنوان یکی از پیشروترین روندهای رشد جهانی آگاهی نداشته باشد. یکی از این منابع انرژی پاک که قابلیت جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی را دارد، انرژی خورشیدی می‌باشد.

انرژی خورشیدی تنها یکی از اشکال منابع انرژی تجدیدپذیر است، بلکه در طی سال‌های گذشته و هم‌زمان با پیشرفت تکنولوژی، تأثیر بیش از پیشی بر زندگی روزانه انسان‌ها داشته است.

با توجه به مسیر فعلی، اقتصاد جهان تا سال 2050 به سمت کاهش گازهای گلخانه‌ای در حرکت است و احتمالاً انرژی خورشیدی و بادی را به عنوان منابع اصلی تأمین انرژی در نظر خواهد گرفت.

بر اساس گزارش Theconversation،  اندازه حدود 70 کیلومتر مربع از پنل‌های خورشیدی قادر به تأمین کل انرژی مورد نیاز یک میلیون نفر است، اما کشورهایی مثل نیجریه و اندونزی به دلیل محدودیت فضایی، در امکان بهره‌برداری از انرژی بی‌نهایت خورشید محدود هستند. علاوه بر این، این کشورها با جغرافیایی ثابت مواجه هستند و منابع انرژی بادی نیز در آن‌ها به طور قابل توجهی ضعیف می‌باشند.

پنل های انرژی خورشیدی شناور

امکان تحقق انرژی خورشیدی بینهایت در اقیانوس

با این وجود، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که با استفاده از یک سیستم گسترده از صفحات خورشیدی شناور در مناطق نزدیک خط استوا در اقیانوس آرام، انرژی بی‌نهایت خورشیدی را برای کشورهای پرجمعیت جنوب شرق آسیا و غرب آفریقا تأمین کنند.

در پژوهش‌های اخیر دانشگاه ملی استرالیا درباره حوزه تامین انرژی مشخص شده است که با بهره‌گیری از صفحات خورشیدی فراساحلی، اندونزی قادر است در یک سال حدود 35 هزار تراوات ساعت انرژی خورشیدی تولید کند، از میزان کل تولید برق سالانه جهان (30 هزار تراوات ساعت در سال) بیشتر است.

نقشه حرارتی جهانی که توسط این تیم پژوهشی منتشر شده، با دقت بالا نشان می‌دهد منطقه مجمع‌الجزایر اندونزی و غرب آفریقای استوایی در نزدیکی نیجریه، بالاترین پتانسیل را برای نصب پنل‌های خورشیدی شناور دارند.

اگرچه اکثر اقیانوس‌ها طوفان را تجربه می کنند، اما آب‌های این مناطق به طور معمول آرام و ساکن هستند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند سازه‌های مهندسی نسبتاً اقتصادی برای حفاظت از پنل‌های خورشیدی شناور فراساحلی کافی باشند.

پنل های انرژی خورشیدی شناور

در نقشه حرارتی پنل‌های خورشیدی شناور فراساحلی، مناطق قرمز بهترین توان را دارند، سپس به ترتیب مناطق زرد، سبز و آبی تیره قرار می‌گیرند. خطوط خاکستری نیز مسیرهای طوفان‌های استوایی را نشان می‌دهند.

البته اندازه‌گیری پنل‌های خورشیدی فراساحلی با چالش‌های متعددی همراه است. به عنوان مثال، ممکن است با مشکلات مرتبط با تشکیل نمک و تجمع رسوب دریا مواجه شود. همچنین، نگرانی‌هایی مبنی بر تأثیرات محیطی نیز در این زمینه وجود دارد.

چالش دیگری که در راه نصب پنل‌های خورشیدی فراساحلی قرار دارد، تغییرات آب و هوایی جهان است که باعث تغییر چشمگیر الگوهای بادی و امواج شده است.

با تمام تفسیرهای مذکور، محققان دانشگاه ملی استرالیا اعتقاد دارند که پنل‌های خورشیدی فراساحلی ممکن است در آینده نزدیک بخش مهمی از منابع تأمین انرژی کشورهای مختلف را تشکیل دهند. طبق بیان آن‌ها، در طول چند دهه آینده، تقریباً یک میلیارد نفر در سرتاسر جهان به انرژی خورشیدی ارتکاب شده از این راه تکیه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

از آخرین اخبار روز جدید ترین هوش مصنوعی ها گرفته تا آخرین بازی های منتشر شده و یا اخبار جدید نرم افزار ها و سیستم عامل و دیگرخبر های روزتکنولوژی دنیا؛ 

همه و همه در شبکه های اجتماعی هایپر بایت!