بررسی پردازنده Baikal-S ساخت روسیه

روسیه به تازگی به ساخت پردازنده Baikal-S روی آورده است و آن را با سایر رقبا مقایسه کرده است.
پردازنده Baikal-S ساخت روسیه

روسیه در پی تحریم‌های غربی به دنبال داخلی‌سازی فناوری‌های نیمه‌هادی و کامپیوتری است. این کشور تلاش می‌کند تا با توسعه محصولات مختلفی مانند پردازنده‌های کوانتومی، پردازنده‌های کامپیوتر و لپ تاپ‌های خود، به کاهش وابستگی خود به محصولات خارجی بپردازد.

شرکت Baikal Electronics در این راه پردازنده‌های خود را توسعه داده است و با مقایسه آن‌ها با پردازنده‌های شرکت هواوی و اینتل، به نتایج جالبی دست یافته است.

با این حال، روسیه هنوز در مراحل اولیه توسعه این فناوری‌ها قرار دارد و در بیشتر موارد، محصولات آن‌ها هنوز به عملکرد مطلوبی نرسیده‌اند.

شرکت Baikal یکی از تولیدکنندگان پردازنده در روسیه است و در تلاش است تا با رقبای جهانی خود رقابت کند. شرکت Baikal پردازنده Baikal-S را با پردازنده‌های Xeon Gold 6230 اینتل و Kunpeng 920 هواوی مقایسه کرده است. این تلاش‌ها نتایج مطلوبی به دنبال نداشته‌اند، اما روس‌ها هنوز امیدوار به بهبود عملکرد پردازنده خود هستند.

پردازنده Baikal-S شامل ۴۸ هسته Cortex-A75 با فناوری ساخت تراشه ۱۶ نانومتری است و فرکانس پایه آن ۲ گیگاهرتز و فرکانس بوست آن ۲.۵ گیگاهرتز است. روس‌ها پردازنده خود را در بنچمارک CoreMark برای ارزیابی قدرت پردازنده‌ها با پردازنده‌های اینتل و هواوی مقایسه کرده‌اند، اما این بنچمارک به تنهایی ابزار کافی برای ارزیابی دقیق عملکرد پردازنده‌ها نیست.

پردازنده Baikal-S ساخت روسیه

مقایسه پردازنده Baikal-S با سایر رقبا

در بنچمارک های مختلف، پردازنده Baikal-S با پردازنده های Kunpeng 920 و Xeon Gold 6230 مقایسه شده است. در تست تک هسته، Kunpeng 920 تا 13 درصد و در تست تمام هسته تا 23 درصد سریع‌تر از Baikal-S عمل کرده است. اما Baikal-S توانسته تا 43 درصد سریع‌تر از Xeon Gold 6230 عمل کند.

در تست Stream که پایداری پهنای باند حافظه را ارزیابی می‌کند، Baikal-S تا 34 درصد و Kunpeng 920 تا 33 درصد سریع‌تر از Xeon Gold 6230 عمل کرده‌اند.

تست Linpack معمولاً برای رتبه‌بندی لیست TOP500 سوپرکامپیوترها استفاده می‌شود. در این تست، پردازنده اینتل با فاصله 140 و 160 درصد از رقبای چینی و روس خود پیشتاز شده است. در تست گیک‌بنچ 5 نیز پردازنده اینتل در تست تک هسته تا 112 درصد سریع‌تر از دو رقیب خود عمل کرده است، اما در تست تمام هسته، Baikal-S تا 80 درصد سریع‌تر از پردازنده اینتل بوده است.

نمایندگان شرکت Baikal اعلام کرده‌اند که قصد دارند به زودی پردازنده‌های Baikal-S2 را با فناوری ساخت تراشه ۶ نانومتری و ۲۸ هسته Arm Neoverse-N2 معرفی کنند که با فرکانس ۳ گیگاهرتز عمل خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

از آخرین اخبار روز جدید ترین هوش مصنوعی ها گرفته تا آخرین بازی های منتشر شده و یا اخبار جدید نرم افزار ها و سیستم عامل و دیگرخبر های روزتکنولوژی دنیا؛ 

همه و همه در شبکه های اجتماعی هایپر بایت!