کاهش مصرف کارت گرافیک های AMD Redeon با قابلیت VRR

با فعال کردن قابلیت VRR مصرف برق کارت گرافیک های AMD Radeon کاهش می یابد.
هوش مصنوعی Stable Diffusion XL

در صورتی که از کارت گرافیک Radeon استفاده می‌کنید و از مصرف بالای آن در زمان بلا استفاده یا هنگام انجام کارهای سبک ناراضی هستید، پیشنهاد می‌شود این مطلب را تا انتها بخوانید. بررسی‌ها نشان می‌دهد با فعال کردن یک قابلیت ساده، می‌توان از مصرف بیش از ۱۰۰ واتی کارت گرافیک جلوگیری کرد.

برخی کاربران پس از نصب کارت گرافیک Radeon، با مشکلاتی همچون گرم شدن بیش از حد دستگاه، مصرف بالای برق و در نتیجه افزایش قیمت برق مواجه می‌شوند. اما با فعال کردن قابلیت Radeon Chill می‌توان به راحتی از این مشکلات جلوگیری کرد. این قابلیت، مصرف برق کارت گرافیک را در زمان بلا استفاده کاهش می‌دهد و در نتیجه به گرم شدن بیش از حد دستگاه نیز جلوگیری می‌کند.

قابلیت VRR در کارت گرافیک های AMD Radeon

اخیراً رسانه آلمانی زبان ComputerBase ، تجهیزات جدیدی برای اندازه‌گیری مصرف برق تهیه کرده است. نتایج این اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که با فعال کردن قابلیت VRR (نرخ نوسازی تصویر متغیر) در کارت‌های گرافیکی AMD Radeon، مصرف انرژی در زمان استفاده با مانیتورهای با رفرش ریت بالا یا پیکربندی دوگانه به شدت کاهش می‌یابد.

به عنوان مثال، با فعال کردن VRR در کارت گرافیک Radeon RX 7900 XTX وصل شده به یک مانیتور 144 هرتزی Ultra HD، مصرف آن در مواقع بلا استفادگی از بیش از 100 وات به 24 وات کاهش می‌یابد که کمتر از یک پنجم حالت عادی است.

هوش مصنوعی Stable Diffusion XL

فناوری VRR، نرخ نوسازی تصویر مانیتور را با نرخ فریم دهی کارت گرافیک هماهنگ می‌کند تا از نوسازی بی جهت تصویر جلوگیری شود. این قابلیت تقریباً هیچ تأثیر منفی بر تجربه کاربر ندارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد فعال کردن VRR در کارت‌های گرافیکی Radeon منجر به کاهش به ترتیب 81 و 71 درصدی مصرف انرژی با یک و دو مانیتور می‌شود. حتی در استفاده‌های واقع‌گرایانه‌تر چون سویچ میان پنجره‌ها در ویندوز، کاهش 36 درصدی مصرف انرژی مشاهده شده است. با این حال، در پخش ویدئو غیر HDR از یوتیوب هیچ مزیتی نداشته است.

جالب این است که VRR باعث کاهش مصرف انرژی کارت‌های گرافیکی Radeon سری قدیمی‌تر RX 6000 هم می‌شود، در حالی که بر عکس، اثر معکوسی بر مصرف کارت‌های اینتل و انویدیا دارد. به عنوان مثال، مصرف کارت RTX 4080 در استفاده با یک مانتور تا 25 درصد و در استفاده با دو مانیتور تا 12 درصد افزایش می‌یابد.

هوش مصنوعی Stable Diffusion XL

هرچند هنوز دلیل دقیقی برای اینکه VRR چگونه موجب کاهش مصرف کارت‌های AMD می‌شود، مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که این قابلیت، یک راه حل خوب برای کاهش مصرف بالای کارت‌های RDNA 3 باشد و مصرف آنها را در زمان بلا استفادگی یا انجام کارهای سبک به محصولات تیم سبز نزدیک می‌کند.

امیدواریم که AMD ریشه مشکل را پیدا کند و مصرف کارت‌های گرافیکی AMD به طور چشمگیری کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

از آخرین اخبار روز جدید ترین هوش مصنوعی ها گرفته تا آخرین بازی های منتشر شده و یا اخبار جدید نرم افزار ها و سیستم عامل و دیگرخبر های روزتکنولوژی دنیا؛ 

همه و همه در شبکه های اجتماعی هایپر بایت!