تصویربرداری در شب با فناوری HADAR

فناوری HADAR به معنای تشخیص و تعیین محدوده به کمک گرما میباشد که به بینایی وسیله های خودران و ربات ها کمک میکند.
فناوری دید در شب HADAR

در دانشگاه پردو، تیمی از محققان در حال توسعه یک روش با نام HADAR (تشخیص و تعیین محدوده با استفاده از گرما) هستند. این روش جدید قصد دارد تا در زمینه رباتیک، قدرت بینایی و ادراک ماشین را بهبود بخشد. HADAR با غلبه بر محدودیت‌های روش‌های سنتی، از ترکیبی از فیزیک حرارتی، تصویربرداری مادون قرمز و یادگیری ماشین استفاده می‌کند تا بهبودی در درک بافت، عمق و ویژگی های فیزیکی صحنه‌ها و اشیا را به وجود آورد. حتی در شرایط نوری چالش‌برانگیز، این روش قابل استفاده است. تیم پژوهشی در حال توسعه و پیشرفت این روش جدید است که قرار است تحولی مهم در زمینه رباتیک ایجاد کند.

محققان دانشگاه پردو (Purdue University) در حال پیشرفت فناوری‌های آینده صنعت رباتیک و سیستم‌های خودمختار هستند. آن‌ها در حال توسعه و بهبود یک سیستم بینایی جدید هستند که قادر است در شرایط تاریکی شب، دید بهتری ارائه دهد.

به گفته محققان دانشگاه پردو (Purdue University) ، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 حداقل 10 درصد وسایل نقلیه در جریان در خیابان‌ها به صورت خودران باشند و تعداد 20 میلیون ربات کمک‌کننده در دسترس باشد.

فناوری دید در شب HADAR

دکتر زوبین جاکوب (Zubin Jacob)، دانشیار مهندسی برق و کامپیوتر در دانشکده مهندسی المور، توضیح داده است که خودروها و ربات‌ها به وسیله حسگرهای پیشرفته قادر خواهند بود اطلاعاتی در مورد محیط اطراف خود جمع‌آوری کنند و بدون نیاز به دخالت انسان، تصمیم‌گیری کنند. با این حال، درک همزمان صحنه توسط عوامل مختلف در واقع غیرممکن است. یعنی ربات‌ها و خودروها نمی‌توانند به صورت همزمان و با کاملیت مطلق صحنه را درک کنند.

طبق گزارش منتشرشده در پایگاه Scitechdaily ، حسگرهای سنتی مانند LiDAR (تشخیص نور و برد)، رادارها و ردیاب‌های آوایی برای جمع‌آوری اطلاعات ابتدا سیگنال‌هایی را به محیط اطراف خود ارسال می‌کنند. سپس پس از دریافت بازخورد از محیط، یک مدل سه‌بعدی از محیط ترسیم می‌شود.

روش های قدیمی دید در شب از جمله LiDAR و سنسور های حرارتی دارای مشکلات متعددی مانند تداخل سیگنال، امکان آسیب رساندن به چشم، تصویر بد در هنگام مه یا باران شدید و غیره را به همراه دارند که همگی با فناوری HADAR برطرف خواهند شد.

سنسور دید در شب HADAR

دانشمندان اخیراً یک سیستم جدید به نام HADAR (تشخیص و تعیین محدود به کمک حرارت) توسعه داده‌اند که ترکیبی از فیزیک حرارتی، تصویربرداری مادون قرمز و یادگیری ماشینی را به همراه دارد. این سیستم جدید به ماشین‌ها امکان می‌دهد تا به طور کاملاً منفعل و آگاه از فیزیک، محیط اطراف خود را درک کنند.

سیستم دید در شب HADAR توانایی دور زدن تمامی مشکلات مربوط به سنسورهایی که ذکر شده است را داراست و می‌تواند به طور دقیق دما، بافت و انتشار گرمایی اشیای موجود در صحنه را ثبت کند. در واقع، HADAR تصاویری را ارائه می‌دهد که بافت و عمق را در تاریکی به گونه‌ای نمایش می‌دهد که به اندازه‌ای واضح است که می‌توان گفت گویی روز است.

فناوری دید در شب HADAR

به گفته محققان، سیستم دید در شب HADAR کاربردهای اولیه خود را در وسایل نقلیه و روبات‌های خودکاری که در محیط‌های پیچیده با انسان تعامل دارند، داراست. این فناوری قابلیت توسعه برای کاربردهای متنوعی از جمله کشاورزی، صنایع دفاعی، علوم زمین‌شناسی، مراقبت‌های بهداشتی و نظارت بر حیات وحش را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

از آخرین اخبار روز جدید ترین هوش مصنوعی ها گرفته تا آخرین بازی های منتشر شده و یا اخبار جدید نرم افزار ها و سیستم عامل و دیگرخبر های روزتکنولوژی دنیا؛ 

همه و همه در شبکه های اجتماعی هایپر بایت!