تشخیص بو با هوش مصنوعی

به تازگی اطلاعاتی درباره اینکه هوش مصنوعی توانایی تشخیص بو ها را دارد منتشر شده است.
هوش مصنوعی بو ها را میفهمد

هوش مصنوعی ممکن است از طریق تحلیل ساختار مولکولی، ترکیبات مختلف را به صورت بهبود یافته نسبت به انسان تشخیص دهد.

به گزارش ترجمه ایمنا، بوها تنها نوعی از اطلاعات حسی هستند که به طور مستقیم از اعضای حسی مورد نظر به حافظه و بخشی از مغز که در پاسخ‌های عاطفی نقش دارد منتقل می‌شوند. به همین دلیل، رایحه‌ها ممکن است به خاطرات خاصی اشاره کنند و احساسات افراد را برانگیزانند.

هوش مصنوعی بو ها را میفهمد

درک بو توسط ابزار هوش مصنوعی

یک تیم از پژوهشگران در ایالات متحده با بررسی ارتباط بین ساختار یک ترکیب شیمیایی و بوی آن، یک سامانه هوش مصنوعی توسعه دادند که قادر است حدود پنج هزار ماده عطری را با استفاده از 55 کلمه توصیف کند.

این سیستم هوش مصنوعی برای تحلیل رابطه بین ساختار و بوی هر یک از عطرها، ساختار مولکولی هر کدام را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. پیش‌بینی بوی عطرها بر اساس ساختار شیمیایی چالش‌بر است، چرا که ممکن است مولکول‌هایی با ساختارهای مشابه، بوی کاملاً متفاوتی داشته باشند. به عبارت دیگر، دو مولکول با ساختار شیمیایی مختلف ممکن است بوی مشابهی داشته باشند.

سیستم هوش مصنوعی مذکور تقریباً 250 ارتباط میان ساختار ماده شیمیایی و بوی مخصوص را تشخیص داد. تاًزه محققان، با آموزش 15 داوطلب به ارتباط‌بندی بوهای مخصوص با همان کلمات توصیفی که توسط هوش مصنوعی استفاده شده بود، پیش رفتند. سپس، محققان مجموعه‌ای از مواد عطری که در طبیعت موجود نبودند را جمع‌آوری کردند و از داوطلبان خواستند 323 مورد از آن‌ها را توصیف کنند. همچنین از هوش مصنوعی خواستند که عطر هر مولکول جدید را با توجه به ساختار شیمیایی آن پیش‌بینی کند.

هوش مصنوعی بو ها را میفهمد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که عملکرد هوش مصنوعی در تشخیص رایحه‌ها بسیار نزدیک و حتی گاهی اوقات بهتر از پاسخ انسان‌ها بوده است. فناوری هوش مصنوعی توانسته است بوی ترکیبات مختلف را از طریق تجزیه و تحلیل ساختار مولکولی آن‌ها را به خوبی تشخیص دهد.

این تحقیقات در مجله Science منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

از آخرین اخبار روز جدید ترین هوش مصنوعی ها گرفته تا آخرین بازی های منتشر شده و یا اخبار جدید نرم افزار ها و سیستم عامل و دیگرخبر های روزتکنولوژی دنیا؛ 

همه و همه در شبکه های اجتماعی هایپر بایت!